Over De Groene Weg
Sinds 1981 laat De Groene Weg zien dat vlees eten en duurzaamheid samen kunnen gaan. Oprichter Peter de Ruijter wilde laten zien dat vlees produceren en eten ook anders kan. Onze missie? Biologisch vlees een rol van betekenis geven in ons voedselpatroon. Daarvoor is een stevige marktpositie cruciaal. En dat is gelukt. De Groene Weg is marktleider in de biologische vleessector in Nederland en de op één na grootste in Europa. Sinds 2004 is De Groene Weg zelfstandig dochteronderneming van Vion Food Group. We hebben afzet naar diverse grote producenten en retailketens in Europa, een eigen webshop en meerdere slagerijen in Nederland.
Alle schakels in de keten dezelfde missie
Onderdeel van onze missie is de markt in evenwicht te laten groeien. De bewuste keuze voor biologisch is een overtuiging, geen trend. Biologische boer word je dan ook heel bewust en zeker niet zomaar. Het is letterlijk een hele omschakeling en de extra leefruimte voor de dieren vraagt om vergunningen en grote investeringen. Willen we de markt van biologisch vlees laten groeien, dan is het dus belangrijk om dat duurzaam te doen. Onze manier van werken is daar volledig op afgestemd.
Wij werken vraaggestuurd, waarbij vraag en aanbod in de keten altijd in evenwicht zijn. Is er niet voldoende afzetmarkt? Dan gaan we nog geen nieuwe contracten aan met boeren. Zien we de afzetruimte wel, dan is de samenwerking ook direct voor de lange termijn. Al onze boeren kennen we bij naam en zij kunnen altijd vertrouwen op de afspraken die wij met ze maken. Voor onbepaalde tijd, ook als het wat minder gaat. Omdat wij de hele keten overzien, noemen we onszelf ook wel een ketenregisseur. Alle schakels in deze keten zijn van gelijk belang. We delen immers dezelfde missie.
Het resultaat van deze unieke aanpak? Rust en stabiliteit. Voor de dieren om te leven, voor de boeren om te boeren en voor de vleesproducenten en retailers om het lekkerste stukje vlees op tafel te krijgen. Precies dat wat biologisch zo logisch maakt.