NL
en
de
Menu

DGW partner nudgingcampagne Gelderse vestigingen AH

De Groene Weg werkt samen met 10 Gelderse AH-filialen aan een nudgingcampagne voor biologische vlees-en vleeswaren
Een klein duwtje met een groot effect

Op dit moment loopt binnen tien vestigingen van Albert Heijn in de provincie Gelderland, een nudgingcampagne binnen het vlees- en vleeswarenschap. Het betreft hier een tien weken lopende campagne met diverse nudges op de winkelvloer. De Groene Weg is partner van deze nudgingcampagne op biologisch vlees en vleeswaren.

De campagne is onderdeel van de, deels EU-gefinancierde campagne, ‘de mooiste boodschap is bio’; een bewustwordingscampagne rondom de voordelen van biologisch in combinatie met dus een nudgingcampagne. Deze driejarige campagne – geïnitieerd door Bionext in samenwerking met zusterorganisaties uit Zweden, Finland en België – zet op verschillende momenten, binnen verschillende categorieën, bij verschillende retailketens, nudges op de winkelvloer van de supermarkt in om daarmee het aankoopgedrag op biologisch beïnvloeden.

Wat is nudgen?
Een nudge is letterlijk een duwtje. Dat duwtje vindt in dit geval plaats op de winkelvloer. In de laatste fase van het aankoopproces krijgt de consument een laatste zetje in de richting van biologische producten. De bewuste burger geeft aan steeds bewustere keuzes te willen maken in zijn voedingspatroon. Biologisch eten hoort daarbij. Echter, deze overtuiging moet op de winkelvloer concurreren met aanbiedingen en goedkopere alternatieven. In een omgeving vol prikkels, zoals de supermarkt, is het lastig om vast te houden aan die bewuste intentie en verandert de bewuste burger al snel in een prijsbewuste shopper. Om dit gat tussen intentie en gedrag te dichten, worden nudges bij het schap ingezet; een subtiele herinnering aan dat voornemen om bewuste keuzes te maken en niet alleen te kiezen op basis van prijs en promoties.

Subtiele duwtjes richting biologisch vlees en vleeswaren
De nudges binnen het vlees- en vleeswarenschap in Gelderland, lopen tegelijk met een nudgingcampagne binnen het zuivelschap. Van de campagne op zuivel is de provincie Gelderland partner, wat de inzet in deze provincie verklaart. Gedurende 10 weken is de nudgingcampagne te vinden in 10 Gelderse supermarkten. De middelen die ingezet worden zijn allemaal subtiel van aard. Kleine schapkaartjes, wobblers, vloerstickers en narrowcasting. Na afloop van de campagne wordt op basis van kassa aanslagen het effect van de nudges geanalyseerd. Eerdere nudgingcampagnes op groenten, zuivel en eieren, lieten al zien dat de effecten van nudgen heel positief zijn.

Een kijkje op de winkelvloer
Hoe ziet zo’n nudgingcampagne er dan uit? We namen een kijkje in een Albert Heijn in Doetinchem. Bij de ingang word je direct al geconfronteerd met de campagne via een digitale boodschap op een tv-scherm. Op de afdeling vleeswaren treffen we extra schapkaartjes en een wiebelende wobbler bij de biologische vleeswaren. Het springt meteen in het oog, zonder dat het schreeuwt. De subtiele uitingen zijn voor de shopper een positieve reminder om een bewuste keuze te maken. ‘Weet je nog, je vond kiezen voor biologisch vlees een goed idee!’. Verschillende boodschappen worden ingezet via de nudges. Een bedankje voor jouw bio-keuze, focus op de extra ruimte bij biologische dieren, of juist focus op de smaak van bio vlees; welke boodschap het meeste effect heeft op het aankoopgedrag zullen de analyses laten zien.